Topophilia and the emergence of prehistoric sanctuaries: an example from Istria, Croatia

Published in: J. Wilczek, A. Cannot, T. Le Cozanet, J. Remy (eds.) Interdisciplinarité et nouvelles approches dans les recherches sur l’âge du Fer. / Interdisciplinarity and New Approaches in the Research of the Iron Age. Dissertationes archaeologicae Brunenses / Pragensesque, Supplementum IV.

doi: 10.5817/CZ.MUNI.P210-8822-2017-31

Abstract

A place of cult or a sanctuary is not only an architectural form or a landscape arrangement on a fixed geographical location, it is also a coming together of a number of people, repeatedly, over an extended period of time. This phenomenon is clearly related to individual at- tachments to these places, i. e. individual topophilias. The cremation necropolis in the oppidum of Nesactium (Istria, Croatia) will be ex- amined here in order to disentangle the interplay between individual and social levels in the process of creation of a cult place. Particular attention will be given to the impact of spatial strategies on social definition of time and temporality.

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Résumé

Un lieu de culte ou un sanctuaire n’est pas seulement assimilable à une forme architecturale ou un aménagement dans le paysage : il est aussi un point de rassemblement, récurrent, pendant une période longue. Ce phénomène est ancré dans l’attachement individuel à ces lieux – les topophilies individuelles. Dans cette contribution, le jeu complexe entre l’échelle individuelle et sociale dans le processus de formation d’un lieu ritualisé sera examiné sur le cas de la nécropole à crémation de l’oppidum de Nesactium (Istrie, Croatie). L’attention sera aussi prêtée à l’impact des stratégies spatiales sur la définition sociale du temps et de la temporalité.

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